Media społecznościowe to najpopularniejszy i najszybciej rozwijający się kanał marketingu cyfrowego. Marketing w social mediach jest niezbędny dla każdej firmy lub niezależnej marki, która chce promować swoje produkty i usługi. W artykule odpowiemy na następujące pytania:

  • Czym są social media?
  • Dlaczego potrzebujesz marketingu w mediach społecznościowych?
  • Które kanały social media wybrać dla firmy?
  • Jak stworzyć własną markę osobistą w internecie?
  • Jak utworzyć angażujący profil dla firmy? Porady social media
  • Jakie treści należy udostępniać na swojej stronie, aby zwiększyć grono odbiorców?
  • Prowadzenie mediów społecznościowych firmy — samodzielnie, czy z agencją?

Czym są social media?

Media społecznościowe (z ang. social media) to platformy, z których korzystają określone grupy internautów. Social media służą do komunikacji, wymiany poglądów, publikacji własnych treści i interakcji z treściami innych użytkowników.

Najpopularniejszymi kanałami social media są: Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, LinkedIn i YouTube. Z ostatniego korzysta prawie 26 milionów Polaków!

Każda firma, nawet mała, powinna być obecna w social mediach!

Dlaczego potrzebujesz marketingu w mediach społecznościowych?

Marketing w mediach społecznościowych pozwala dotrzeć do klientów tam, gdzie aktualnie się znajdują: na telefonach, tabletach i komputerach. Prowadzenie kanałów w social mediach to strategia wykorzystywana do tworzenia wzajemnie korzystnych relacji między firmą a jej klientami. Opiera się na zasadzie, że konsumenci będą bardziej angażować się w biznesy, które znają, lubią i którym ufają.

Istnieją trzy główne powody, dla których marketing w mediach społecznościowych jest tak potężnym narzędziem:

  1. Kanały social media zapewniają natychmiastową informację zwrotną na temat marek, co pomaga firmom zrozumieć, czego chcą ich klienci.
  2. Profile w social mediach umożliwiają firmom skuteczne dotarcie do grupy docelowej, ponieważ promują swoje produkty i usługi na platformach, na których ich klienci spędzają najwięcej czasu.
  3. Właściwe prowadzenie social mediów to opłacalna strategia dla firm, ponieważ jest znacznie tańsza niż inne strategie reklamowe.

Które kanały social media wybrać dla firmy?

Dobór odpowiednich kanałów social media jest niezbędny, by dotrzeć do właściwych odbiorców. Każdy z kanałów charakteryzuje się nieco inną grupą docelową lub rodzajem publikowanych treści.

Kanały social media

Facebook

Facebook służy do codziennego kontaktu ze znajomymi i ulubionymi markami. Choć platforma nie ma określonego grupy docelowej, to z Facebooka najczęściej korzystają Polacy w wieku od 25 do 34 lat. Z portalu korzystają także starsi ludzie i wśród nich jest on najpopularniejszym kanałem social media.

Instagram

Instagram jest serwisem służącym przede wszystkim do dzielenia się fotografiami. Jako kanał jest kierowany do młodych ludzi i młodych dorosłych. Statystyki pokazują, że im starsza grupa wiekowa, tym mniejsza liczba użytkowników. Najaktywniejszą grupą są osoby w wieku 18-24 lat.

Twitter

Twitter jest wykorzystywany jako platforma, dzięki której internauci mogą być na bieżąco z najświeższymi wiadomościami. Serwis nie jest zbyt popularny w Polsce. Korzysta z niego zaledwie 1 na 16 polskich internautów. Jego grupą docelową są dorośli w wieku 20-40 lat.

Pinterest

Pinterest jest platformą kreatywną. Służy do wymiany zdjęć oraz filmów i wzajemnej inspiracji użytkowników. W Polsce korzystają z niego głównie osoby w wieku od 25 do 34 lat. Większość użytkowników to kobiety.

LinkedIn

LinkedIn jest platformą skupiającą się wokół kariery zawodowej, służy głównie do nawiązywania nowych kontaktów biznesowych. Większość polskich użytkowników mieści się w grupie wiekowej 25-34 lat.

Youtube

Youtube jest kanałem skupiającym się na treściach wideo z każdej kategorii. Serwis jest popularny w każdej grupie wiekowej, a największym zainteresowaniem cieszy się wśród dorosłych w wieku od 25 do 34 lat.

Jak stworzyć własną markę osobistą w Internecie?

Jedną z najważniejszych rzeczy, o które powinna dbać każda firma w internecie, jest marka osobista. Czym właściwie jest marka osobista? Jest to wizerunek firmy i jej reputacja w internecie.

Oto kilka skutecznych wskazówek, które pomogą Ci stworzyć osobistą markę.

Stwórz stronę internetową

Dla każdego przedsiębiorcy strona internetowa powinna być niczym papierowa wizytówka. Własna witryna prezentuje najważniejsze informacje o firmie: jej historię, obszar działań, sposoby kontaktu z firmą. Dzięki własnej stronie internetowej docelowi klienci dowiedzą się, kim jesteś i czym się zajmujesz.

Promuj firmę

Wykorzystaj potęgę internetu, by wypromować swoją markę. Docieraj do odpowiednich grup i społeczności online, publikując swoje treści w odpowiednich kanałach social media. Personalizuj publikowane treści tak, by były interesujące dla odbiorców korzystających z danego kanału społecznościowego. W promocji i prowadzeniu mediów społecznościowych może pomóc Ci agencja social media. Wiedza i doświadczenie jej pracowników są gwarancją sukcesu!

Pokaż, w czym jesteś dobry

Jeśli zatrudniasz osobę, która jest dobrym fotografem, publikuj profesjonalne zdjęcia pokazujące, czym się zajmujesz. W Twojej firmie pracuje ktoś o radiowym głosie? Nagrywaj branżowe wideo i podcasty. Możliwości jest wiele, wystarczy odkryć właściwe i wykorzystywać je w obsłudze social mediów.

Jak utworzyć angażujący profil dla firmy? Porady social media

Nie wystarczy, aby Twoja firma posiadała wysokiej jakości produkty lub usługi. Każde działanie firmy musi być odpowiednio „sprzedane”. Marketing jest kluczem do usłyszenia Twojego przekazu, wywarcia wpływu na docelowych odbiorców i finalnie nakłonienia ich do zakupu lub nawiązania współpracy.

Platformy społecznościowe takie jak Facebook, Twitter i Instagram, to najlepsze sposoby na dotarcie do jak największej liczby potencjalnych klientów. Pozwalają na szybkie i łatwe rozpowszechnianie treści bez żadnych kosztów.

Instagram - kanał social media

Publikowane treści powinny być angażujące i interesujące, tak by użytkownicy chętnie wchodzili w interakcje (komentarze, udostępnienia). Każda interakcja to moźliwość dodarcia do nowych odbiorców! Dobrym pomysłem jest zadawanie pytań i dawanie możliwości wypowiedzi internautom.

Ważną kwestią jest regularność publikowania treści. Internauci muszą widzieć, że profil jest aktywny i „żyje”, a jednocześnie nie mogą być zasypywani nowymi treściami. Częstotliwość publikowania najlepiej przetestować metodą rób i błędów.

Jakie treści należy udostępniać na swojej stronie, aby zwiększyć grono odbiorców?

Treść jest królem w każdej strategii marketingu cyfrowego. Ale jakie treści powinno się udostępniać w witrynie, aby zwiększyć liczbę odbiorców?

To pytanie, które zadaje sobie większość firm! Ważne jest, aby dobrać odpowiednie rodzaje treści do konkretnego medium społecznościowego. Odpowiednie treści pozwalają zaangażować odbiorców do interakcji, a także pozwalają nawiązać relację z potencjalnym klientem.

W serwisie Facebook dużą popularnością cieszą się także zagadki, zadania kreatywne i inne łamigłówki. Na Instagramie zainteresowaniem cieszą się profesjonalne zdjęcia, które „zapierają dech w piersiach”. Z kolei wszelkie treści wideo największą popularnością będą cieszyły się na YouTube.

Prowadzenie mediów społecznościowych firmy – samodzielnie, czy z agencją?

Twoje profile firmowe w mediach społecznościowych możesz prowadzić samodzielnie, lub zlecić opiekę nad nimi agencji social mediowej. 

Samodzielne prowadzenie social media to możliwość 100% kontroli i nadzoru nad publikowanymi treściami. Wadą takiego rozwiązania jest ogromna czasochłonność – bardzo aktywne profile w mediach społecznościowych muszą być obsługiwane nawet przez kilka osób!

Dobrym rozwiązaniem jest przekazanie opieki nad profilami profesjonalnej agencji marketingowej. Agencje social media mogą znacząco odciążyć właścicieli film w prowadzeniu kanałów społecznościowych.

Podsumowanie

Media społecznościowe zmieniły sposób, w jaki ludzie komunikują się i wchodzą ze sobą w interakcje. Social media są integralną częścią naszego życia i są używane przez firmy, aby dotrzeć do swoich klientów.  Social media w biznesie to najtańszy i najszybszy sposób, by dotrzeć do nowych odbiorców.

Odpowiednia komunikacja w mediach społecznościowych pozwoli dotrzeć do odbiorców, zwiększyć ich zaangażowanie i zaufanie do marki. To bardzo ważne, bo każdy konsument, stojąc przed możliwością wyboru dokona zakupu od firmy, którą zna i której ufa.

30 listopada 2021 / Kategorie: Social Media /

Dołącz do grona ponad 500 subskrybentów

Otrzymasz od nas wartościowe informacje na temat marketingu i sprzedaży. Obiecujemy zero spamu.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji marketingowych środkami komunikacji elektronicznej (Polityka Prywatności).